Here is a great website where you can find free website templates or buy professional joomla templates online.

1994 - Ridurile materiei

Print

Marilena a fost unul dintre cei 17 artiști cu care am lucrat în cadrul proiectului 010101…, a doua expoziție anuală a Centrului Soros pentru Artă Contemporană. Având în vedere că evenimentul e practic necunoscut generațiilor mai tinere, am să fac rapid o schiță de context. Cele două expoziții anuale al căror organizator am fost (prima - Ex Oriente Lux, din 1993) erau concepute ca instrumente de corecție a traiectoriei artelor vizuale din România post-89, din punct de vedere ideologic, metodologic și tehnic. Cu 010101 … scopul a fost scoaterea producției artistice din izolarea atelierului prin suportul acordat artiștilor în confruntarea cu problemele unei societăți în schimbare. Juriul internațional a selectat acele proiecte care adresau continutistic și procedural grupuri sociale/comunități marcate de probleme economice, etnice sau de altă natură. Autorii erau încurajați să abordeze subiectul cu instrumentele artei relaționale, în mod procesual și contextual. Evenimentul final al 010101.… nu a fost proiectat ca o expoziție în sensul tradițional al cuvântului, ci mai degrabă ca o instalație multi-media cu caracter documentar, tocmai pentru a încuraja artiștii într-un demers orientat către un grup țintă din afara cercului obișnuit de colegi și public. Privit retrospectiv, proiectul Marilenei a fost unul dintre cele mai consecvente cu principiile de orientare socială pe care se baza 010101.… În Despre bătrânețe, moarte artista a decis să lucreze cu o situație a cărei complexitate era (din păcate) exemplară pentru societatea României, care trecuse de la pauperitatea organizată a regimului comunist, la neo capitalismul bizar al anilor ‘90. Locul pe care l-a ales artista pentru desfășurarea proiectului era un bloc de garsoniere dintr-un cartier sărac al Iașilor. Ocupanții erau persoane în vârstă (predominant femei), eliminați din zona activă a societății și abandonați în acel loc marginal din trei motive, în principal:
- valul agresiv de demolare a locuințelor “la curte” ce a urmat marelui cutremur din 1977;
- statutul de persoană singură, datorat dispariției partenerului (dispariție de obicei prematură, legată de condițiile grele de viață);
- sărăcia pur și simplu - o condiție care aducea spre zero relevanța socială a acestor oameni pentru sistemele politice dinainte și după 1989.
În pofida, sau poate tocmai datorită acestor circumstanțe adverse, locuitorii acelui bloc alcătuiau o comunitate funcțională, organizată după reguli proprii. Ajutorul reciproc lua forme diverse, de la elementara (și placuta) terapie prin conversație, la aspecte practice cum ar fi cumpărături pentru cei care nu se puteau deplasa, ajutor în gospodărie pentru cei imobilizați etc. Am urmărit-o pe Marilena lucrând cu acel context. Tranzita fără efort de la un apartament la altul, de la o situație dificilă la alta; purta cu lejeritate consolatoare conversații despre probleme existențiale grele, schimba informații obscure pentru un necunoscător al locului, și care în mod evident reluau convorbiri anterioare. Marilena aparținea acelui loc, era unul dintre locuitorii săi preocupați de greutățile zilei de azi și de incertitudinile celei de mâine.
Universul feminin, cu energiile și dilemele sale e o componentă fundamentală a demersului Marilenei, iar familia joacă un rol central în mecanismele ei creative. Biografia personală are relevanță pentru opțiunile estetice ale artistei. Preocupată în tinerețe de tranziția de la copil la adult, de configurarea psihologică și biologică a feminității; ea s-a aplecat în plină maturitate fizică și creativă asupra temelor decăderii și marginalității. Relația cu bunica și cu mama sa au declanșat noi procese de gândire și i-au oferit perspective noi asupra propriei munci. Blocul de garsoniere de la Iași, adăpostind o comunitate ce nu și-a pierdut căldura sufletească în contactul permanent cu dimensiunea tragică a existenței, e un echivalent la scara urbană a preocupărilor Marilenei pentru fragilitatea corpului uman, pentru capacitatea sa de a îndura cu demnitate suferința și trecerea spre moarte.
Marilena a tradus această experiență în limbajul său caracteristic, transformând - ca orice artist - realitatea obiectivă (opresivă și străină emoțional) într-un univers controlabil, personalizat, împăcat cu sine. Despre bătrânețe, moarte mi-a îngăduit să constat din nou cât de autentice sunt obsesiile tematice și stilistice ale Marilenei, și să constat cât de puternică e legătura universului ei artistic cu realitatea.

DESPRE BĂTRÂNEȚE, MOARTE
Secolul acesta ne-a făcut să trăim în clipă, uitând de bătrânețe și moarte. Am fost obișnuiți să le ascundem, să ne fie rușine și frică să ne gândim. Am pierdut ceva esențial - liniștea, demnitatea bătrânilor noștri cu moartea. Un bloc de garsoniere confort 2, 4 etaje, fără lift, locuit aproape în întregime de bătrâni … Oameni cu pensii mici care nu le pot asigura un trai decent, venit ce acoperă întreținerea și parțial hrana, în nici un caz și medicamentele. Pentru oricare din aceste femei Boala devine o problemă. … Mi-au povestit întâmplări din viața lor, m-au făcut să trăiesc împreună cu retrăirea lor intensă evenimentele importante ce le-au definit existența.… Mi-au vorbit despre părinții lor, frații lor, despre soți, copii, casa lor din sat, război, refugiu - despre cum au ajuns să fie singure și cum s-au pregătit pentru trecerea dincolo … Important a fost pentru mine că am reușit să intru în realitatea lor, să comunicăm. …
Materialul pe care l-am adunat pentru acest proiect cuprinde și fotografii, imagini filmate, luate la Vulcanii Noroioși - structurile anorganice, clocotul, sonoritățile telurice ale acestor pământuri mișcătoare, ridurile de materie asemănătoare ridurilor de pe fețele bătrânelor …

(Marilena Preda Sânc, în 010101.…, catalog editat de Centrul Soros pentru Artă Contemporană, București, 1995, pp.162-163).

Joomla 2.5 Templates designed by InMotion Hosting Reviews